srdce ostruziny

Jak zvládnout zorganizovat zdravé vaření

Každý, kdo se někdy pustil na cestu zdravého jídla ví, že jeho příprava zabere relativně dost času. Kromě financí a chuti je to třetí nejčastější důvod, proč lidi nejedí zdravě. V okamžiku, kdy se člověk nechce spolehnout na téměř žádné průmyslově vyrobené potraviny (a tedy žádné zlehčení v podobě pečiva apod.) a vše si připravuje sám z původních potravin, zabere to celé opravdu hodně energie. Zvlášť matky ve velkých rodinách považují nutnost neustálého vaření ve velkém za nepřekonatelnou. Pojďme se tedy podívat na to, jak z toho ven.

  1. Plánovat, plánovat, plánovat.

Jak vytvořit plán jídla si ukážeme v následujícím článku. Kdybych měla vybrat jediný bod, jak vše kolem vaření zvládnout, byl by to tento. Každopádně platí stejně jako u potravin – co je pro jednoho lék, pro jiného může být jed. Neexistuje jeden univerzální plánovací systém pro všechny. Každý si musí najít svůj způsob, který ho bude motivovat. Někdo potřebuje absolutní jednoduchost, někdo si rád vyhraje s detaily… Plánovacích tabulek a systémů je na internetu nepřeberné množství, jde hlavně o to, aby vám seděly. Někdo radši plánuje jednou měsíčně 30 jídelníčků, někdo každý týden sedm. Někdo má rád velkou rozmanitost receptů, jiný si vystačí s opakováním mála. Někdo rád víc experimentuje, jiný má rád všechno přesně podle recptů a na váhu. To všechno je potřeba zohlednit, jinak vás to odradí a nebudete plánovat a budete bezradní co vařit a z čeho.

2. Minimalizovat nákupy díky plánu.

Když máte plán, je jednoduché přizpůsobit tomu nákupy a redukovat je na maximálně dva týdně. Není nic otravnějšího, než muset denně nebo obden trávit čas ve frontách, zvlášť s malými dětmi. Když máte plán, koupíte to, co pak opravdu spotřebujete, takže minimalizujete vyhazování potravin, čímž ušetříte planetu i svoje peníze.

3. Vařit do zásoby.

Pokud netrpíte histaminovou intolerancí, při které nelze jíst nic jiného, než 100% čerstvě připravené potraviny, využijte výhody mrazáku a lednice. Když kupujete maso, kupte ho vždy 2x tolik a půlku porce dejte do mrazáku. Když pečete, upečte 2x tolik a dejte do mrazáku. Vejce natvrdo můžete uvařit na 2 dny dopředu, stejně tak mleté maso nebo kuřecí a vývar. Vývar vařte obecně ve velkém a zmražte do skleniček.

4. Používat chytré pomocníky, kteří celý proces urchlí a zjednoduší.

Dva nejdůležitější pomocníci jsou ve zdravém vaření pomalý hrnec a kvalitní mixér. Když víte, že jste celý den pryč a večer přijdete hladoví i s dětmi a potřebujete okamžitě jíst, zapněte ráno pomalý hrnec a večer přijdete k hotovému. Stejně tak pomůže s vývarem nebo s velkou návštěvou, pro kterou v něm připravíte výborné guláše apod. Kvalitní mixér vám zase připraví téměř okamžitě výživné jídlo v podobě smoothie, stačí nakrájet ingredience a rychlá snídaně, svačina nebo večeře je na stole. Do smoothie nezapomínejte přidávat tuk (kokos. olej, mléko nebo třeba avokádo či oříšková másla nebo prostě ořechy samotné) a případně i nějaký kvalitní proteinový prášek – jen tak vás (a vaše hladové muže) smoothie opravdu zasytí a poskytnou plnohodnotné jídlo.

5. Mít v zásobě vždy něco, co lze jednoduše připravit v okamžiku krize.

Únavu a krizi má občas každý. Někdo ještě častěji. Mějte proto připravená hotová zamražená jídla, která stačí vytáhnout a ohřát. Nebo jídla, která jsou hotová do 5 min (míchaná vejce, salát, tuňák, zamražená polévka…)

Napsat komentář